Coastzone Racing til Vih Adventure Race

Foråret er hastigt på vej, dagene bliver længere og løbskalenderen er fyldt med fede races, så man bliver sat i den privilegerede situation, at man kan vælge mellem masser af gode tilbud. Denne weekend nåede benene kun lige nået at blive friske efter Delta Adventure Race inden turen endnu engang gik mod Jylland til Viborg Idrætshøjskoles Adventure Race.

Her stod den på en challence-distance med Coastzone Racing. Holdet bestod af undertegnede, Tobias og Mikkel. Tobias og jeg kørte Kong Vinter med stor succes. Mikkel var Tobias’ rigtig gode ven, som jeg havde mødt kort i forbindelse med noget isklatring i Rjukan for 3-4 år siden.

20160409_085526-01

Når teamet spiller maks

Det er altid spændende at køre sammen med en ny makker eller et nyt hold. Når man kører race bliver man udsat for lidt af hvert, og kommer ret hurtigt ind på de andre på holdet. Derfor er det også ret vigtigt, at man kører sammen med nogle folk, hvor der er en god kemi. Særligt når benene bliver trætte og man bliver nødt til at sige fra, cyklen punkterer eller posterne er væk og frustrationen vokser.

De rigtig gode hold kender hinanden godt, ved hvordan de reagerer i forskellige situationer og er derfor også gode til at vide hvordan og hvornår de skal hjælpe hinanden. Team-elementet er med til at gøre adventure racing til en ekstra udfordring, hvor samarbejdet med holdkammeraterne er afgørende for oplevelsen og resultatet. Når samarbejdet kører og der og betyder, at når det virkelig kører, så skyldes det en

Nu med styr på stumperne

Vejle viste sig fra sin pæne side med solskin og forårsfornemmelser, da vi ramte højskolen lørdag morgen. Efter en del races, havde jeg fået et godt overblik over grejet, investeret i de vigtigste dimser og en nogenlunde ide om, hvad der skal i rygsækken (/ at det er unødvendigt at slæbe andet med end obligatorisk udstyr). Så med prerace snacks og højt humør gennemgik vi en masse kort og et løb der bød på rigtig mange discipliner og skift. Faktisk nærmest alt undtagen rulleskøjter. Instruktionerne var super pædagogiske der var en del deltagere, som ikke før havde kørt race, som skulle ud og prøve kræfter med sporten.

Sightseeing i det jyske

Løbet blev skudt i gang 20160409_105453-01med et O-løb på et spejlvendt kort. Vi kom fint fra start i cykelsko og med Tobias på kortet. Der var dog en enkelt post der gemte sig langt inde i et hjørne og tog lidt for lang tid at finde. Det betød at vi kom sent på cyklen og overhalede en del hold på vej mod kanoerne.

Kano’en er ikke just en yndlingsdisciplin, men med to stærke fyre forrest og bagerst og solskin manglede, der kun en kasse øl for at fuldende konceptet. Det måtte vente til senere, for det klare mål var at nå alle poster og der blev padlet til, for at lykkes med det.

Efter kanoen var der by oløb igennem Vejle. Vi fik både set gågaden og udsigten fra de dyre kvarterer højt hævet over byen og med en lækker udsigt over fjorden, mens benene brokkede sig over bakkerne.

Mere fart på i de danske bjerge

Efter et besøg i en smuk gammel vindmølle på toppen af endnu en bakke var der mini biathlon. Her skulle der løbes omgange og skydes. Det var et fedt og anderledes indslag, at skyde, også selv om det ”kun” var med elektronisk krudt.

20160409_112508-01

Tilbage på cyklen kørte vi på endnu et MTBO-løb. Posterne var placeret lidt fra stierne, så cyklerne blev smidt ved stierne og cykelskoene blev godt mudrede på jagt efter poster gennem de anemonedækkede skove. Det var min første rigtige forårsdag i skoven, og det var fedt at mærke lyset og duftene pible frem. Med alle poster både valgfrie og obligatoriske fortsatte vi mod næste TA med et Oløb.

Tobias punktere20160409_130106-01de lige som vi ramte skiftezonen. Det blev særdeles effektivt løst med kontaktlim og teamwork mellem Tobias og Mikkel, som havde prøvet netop det rigtig mange gange på deres 700 km tur i Finnmark sidste sommer. Imens hapsede jeg kortet og orienterede på oløbet op og ned ad stejle skrænter og mudrede grøfter. Som altid en fornøjelse at bestemme retningen, sætte tempoet og være med på kortet!

Det næste MTBO-løb første os igennem Vejle Ådal ind mod Jelling. Efter et pitstop i løbesko op ad en stejl bakke til et højt tårn, kørte vi ad små skov stier over endnu en stor bakke. Generelt fandt jeg ud af, at der er rigtig mange bakker i og omkring Vejle, som går lige i benene, når man bor i København, hvor den største stigning er langebro.

Adventure og high performance

Mikkel orienterede skarpt på kortet, men vi fik alligevel lidt adventure for pengene, da den lokale juletræsavler havde nedlagt en vej og omdannet den til indhegnet juletræsplantage. Det betød, at vi måtte slæbe cyklerne gennem en mindre skov og langs markerne for at ramme tilbage på vejen.

Næste udfordring var en samarbejdsøvelse med kajak og legoklodser. Med godt teamwork og en effektiv strategi formåede holdet at leve op til sit navn og levere high performance!

20160409_133835-01

På vej mod sidste TA var humøret højt. Drengene holdt en god fart på cyklerne også op ad bakkerne, og jeg benyttede muligheden for at ligge i læ og få lidt ekstra hjælp til at holde farten. Terrænet omkring Vejle er lækkert, og i solskin bliver det kun bedre, også selv om det går op og ned og lige i benene! Nogen vil måske påstå, at det er god træning?

Mere familieguf tak!

På det sidste oløb overgav jeg helt frivilligt kortet til Tobias og koncentrerede mig om at følge med og klippe poster. En ordentlig omgang familieguf hjalp på energien og humøret, og der var generelt god stemning på holdet, men vi løb gennem endnu mere lækker forårsskov.

20160409_140717-01

Den sidste MTB-O etape var lidt længere og gik fra Jelling tilbage mod Vejle, over højderygge og på tværs af broer ved hyggelige spisesteder i det smukke landskab. Der blev ved med at komme nye bakker, og jeg værdsatte, at Mikkel havde rigtig gode cykelben, så jeg kunne få lov at ligge i læ bagved. Vi kørte på alle poster med god navigation fra Mikkel og holdt et godt tempo på cyklerne. Efter den allersidste post, var der selvfølgelig lige en ordentlig bakke, som Tobias selvfølgelig spiste til morgenmad eller i hvert fald inden intervaltræning!

Mål

Vi kom sikkert i mål efter ca. 6:30 med alle poster og en fed oplevelse rigere. Jeg tager hatten af for terrænet i og omkring Vejle. Det var første gang jeg oplevede det, og det fortjener bestemt et gensyn. Thea havde lavet et superfedt og velorganiseret løb med mange forskellige og sjove discipliner, der bestemt var værd at bruge en lørdag på. Og med en første plads i mix rækken er Coastzone Racing helt klar til at køre lidt længere på masterdistancen til 1864 om to uger!

20160409_154443-01

Det bliver på en spritny BMC teamelite 01 XT carbon cykel fra Grey Pro Bike, så mon ikke der kommer #merefartpå?